Dramatikus interaktív mesélés és történetmondás

Mese, mese, játék!

Mese, mese, játék!

MESE és JÁTÉK interjúsorozat - 5. rész

2019. július 30. - mesemesejatek

 inrejusorozat_kep_5.jpg

MESE és JÁTÉK

interjúsorozat a szakmai előadókkal

sz_m_timi_uzleti_portre_003.jpg

Szatmáriné Márton Tímea

Fehér Éva
Timi, egy ideje együtt dolgozunk, de még nem tudom, hogy mi volt az út, ami a gyakorló óvodába vezetett és annak óvónője lettél.

Szatmáriné Márton Tímea
1993-ban végeztem óvodapedagógusként a Kecskeméti Tanítóképző Főiskolán. A főiskola báb szakkörének aktív tagja voltam és alapfokú bábcsoportvezetői engedélyt szereztem. A bábok világa a mai napig varázslatos erővel hat rám. 1994-95 óvónőként dolgoztam és a tanítói szakot levelezőképzésen végeztem.  1994-2008-ig általános iskolában tanítottam. Közben 6 év otthoni gyermeknevelés alatt angol műveltségterületet szereztem. A drámapedagógia gyökereivel a Kecskeméti Ifjúsági Otthonban általános iskolások számára megszervezett interaktív színház keretében ismerkedtem meg, illetve Antal Judit Mentálhigiénia az óvodában továbbképzésén. 2009-ben újabb kihívásokat kerestem ismét óvodapedagógusként egy néphagyományőrző óvodában, ahol nem igazán találtam meg önmagam.  2010-ben felvételt nyertem a gyakorló óvodába, ahol a hallgatói képzés még érdekesebbé teszi a hivatásomat, így azóta is itt dolgozom. 2016-ban pedagógus szakvizsgára felkészítő szakirányú továbbképzési szakon drámapedagógusi végzettségre tettem szert, így már hivatalosan is drámapedagógus vagyok, nem csak hobbiból drámázom.

Fehér Éva
Mit csinál egy gyakorlatvezető óvónő, miben más a munkája, mint a nem gyakorló óvodában dolgozó kollégának?

Szatmáriné Márton Tímea
Az óvónői feladatokon túl a gyakorló óvodában minden félévben 8-10 főből álló hallgatói csoportot oktatunk 10-12 héten át. A szakma alapjait tanítjuk, az első lépés megtételét segítjük, illetve azokat a nevelési fortélyokat mutatjuk meg, amivel pályakezdőként el tud indulni a pedagógus pályán. Ez állandó bemutató foglalkozásokat, megbeszélő és előkészítő órákat jelent az itt dolgozó kollégáknak. Éppen ezért szakmailag mindig felkészültnek kell lennünk a foglalkozásokat és az elméleti tudást illetően is.

Fehér Éva
Említetted az előbb, hogy a angol, a néphagyományőrzés, a drámapedagógia, a tánc, a báb területén szakmai tapasztalatokra tettél szert. Hogyan illeszted bele ezeket az ovis napokba? A gyerekek hogyan találkoznak ezekkel a kincseiddel?

Szatmáriné Márton Tímea
Kétnyelvű csoportban dolgozom a Bocskai Utcai Óvodában, így az angol nyelv átszövi a mindennapjainkat. A néphagyomány megőrzésére kiváló lehetőségeket nyújtanak jeles ünnepeink, amelyek közül jó néhányról megemlékezünk az óvodában is. Nagyon fontosnak tartom, hogy a gyerekek megismerjék a gyökereinket. A tánc gyermekkori szerelmem, amely ma is jelen van az életemben, igaz, most már csak az óvodás korosztálynak tartok táncórákat, mozgásfejlesztésként, különböző aranyos kis koreográfiákkal megörvendeztetve a szülőket, a közönséget. A bábozás összefügg a mesék világával, mivel az oviban minden nap mesélünk így vagy úgy, természetesen a bábozás is előkerül. A gyermekek élvezik, és szívesen kipróbálják. Óvodánkban 3 éven keresztül működött Soponyai Rita vezetésével az óvó nénik amatőr bábcsoportja, amelynek aktív tagja voltam és mindannyian nagyon élveztünk. Számos ismert mesét dolgoztunk fel, a gyermekközönség nagy örömére. Remélem, Rita nyugdíjba vonulásával nem szűnik meg végleg a társulat. A drámapedagógia az életem része, így a csoport életének része is. Remek dolog hétről hétre látni, miként fejlődnek egy-egy drámajáték, szituációs játék során, hogyan fejezik ki magukat a mese-játék,vagy a dramatizálás során.

Fehér Éva
Kicsit a drámapedagógiára irányába terelném most a szót. Melyik területe számodra a legkedvesebb, melyikkel foglalkozol szívesen, és melyiket tudod leginkább az óvodások körében alkalmazni?

Szatmáriné Márton Tímea
Ha a Gavin Bolton felosztás alapján szeretném behatárolni az óvodában végzett munkámat,  akkor azt mondanám, hogy az A, B, C, és D típusban mozgok, vagyis a drámajátékok, mintha-játékok, mini improvizációk, előadásokra szánt dramatizálások, közös dramatizálások, nevelési dráma világában tevékenykedem. Legnagyobb kihívást jelenleg a dramatikus interaktív mesélés és történetmondás módszere jelenti, amely a B és C kategóriából egyaránt ötvöz elemeket és amelyet veled közösen csiszolgatunk. Rengeteg a lehetőség ebben a módszerben, amelyet szeretnék minden irányból végigjárni.

Fehér Éva
A dramatikus interaktív mesélés és történetmondás hiteles forrása vagy. Hogyan tud tanulni Tőled erről a módszerről a környezeted az oviban? Gondolok most itt a kollégáidra és a hallgatókra.

Szatmáriné Márton Tímea
Kollégáim és a hallgatók is nyitottak az új módszerre. Az óvodapedagógus jelöltek bemutatók során találkozhatnak a technikával, és ha kedvet éreznek a kipróbálásra személyes konzultációk során felkészítem őket, majd kipróbálhatják azt a gyermekekkel éles helyzetben.
Kollégáim szakmai napon illetve szakmai workshop-okon találkozhattak a módszerrel, valamint a csoportszobám ajtaja mindig nyitva áll előttük, így az érdeklődők előszeretettel hospitálnak nálam. Néhány munkatársammal közös drámás foglalkozásokat tartunk, amely során ők is, én is fejlődhetünk.

Fehér Éva
Pályakezdő óvónőkkel dolgozol milyen szakmai tanácsokat szoktál nekik adni? Mik az elvárásaid gyakorlatvezetőként?

Szatmáriné Márton Tímea
Elvárom, hogy az 1 hét hospitálás alatt a hét minden napján felkészültek legyenek, a gyerekeket szeressék és tiszteletben tartsák. Ugyanakkor mindig elmondom, hogyha az első két feltétel rendben van, akkor nincs miért izgulniuk, mert gyakorolni jönnek, így megengedett a hibázás. A lényeg, hogy milyen tapasztalatokat szűrnek le a sikeresen vagy kevésbé sikeresen kivitelezett tevékenységből. A lényeg mindig a pozitív megerősítés, a buzdítás, a kísérletező szellem erősítése.
 

Fehér Éva
A drámapedagógus óvónők, akik picit emeltebb szinten használják nap mint nap a munkájukban a drámát, a mesét, a játékot, tapasztalataim szerint mind egy energiabombák. Hogyan csináljátok? Hogyan csinálod, hogy ilyen lendületesen és élvezettel dolgozol még májusban is?

Szatmáriné Márton Tímea
A lelkesedést mindig a gyermekekkel való élményközpontú pedagógia tartja bennem. A drámapedagógia segít játékosabban, könnyedén formálni az óvodások gondolkodását, érzelmi attitűdjét, élvezetessé varázsolni a mindennapokat. Az ő sikerélményük, a mi sikerünk. A hallgatóknak azt tanítom, hogy a sikeres foglalkozás kritériuma, hogy a gyermekek és a pedagógus is nagyszerűen érzi benne magát.

Fehér Éva 
Utolsó kérdésként engedd meg nekem, hogy azt a kérdést tegyem fel, amit minden előadónak fel fogok tenni az interjúkban. Ha kimondom a két szót, mese és játék, mi minden jut eszedbe?

Szatmáriné Márton Tímea
Mese és játék elsősorban örömöt jelent számomra, önfeledt szórakozást, élményt, varázslatot. Másodsorban pedig a kettő összekapcsolása kiváló lehetőséget nyújt az óvodás korú gyermekek fejlesztésére.

Köszönöm Neked a beszélgetést, a legjobbakat kívánom Neked a munkahelyeden, a szakmai életedben! Legyen az életed még jó sokáig drámában gazdag! :) Velem is. :) 
De, még nem búcsúzkodom, mert találkozunk augusztus 23-án egy kis mesére és egy kis játékra itt, Kecskeméten!

A mese legyen Veled!

mese_es_jatek_reszletes_programplakat_eleje_teteje.jpg

 

regisztralok_gomb.jpg

Iratkozz fel a MESE és JÁTÉK olvasói hírlevelére ITT,

hogy az elsők között juthass hozzá a legújabb információkhoz! 

A bejegyzés trackback címe:

https://mesemesejatek.blog.hu/api/trackback/id/tr2014987464

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása