Dramatikus interaktív mesélés és történetmondás

Mese, mese, játék!

Mese, mese, játék!

Komplexitás, ami élménnyé teszi a játékos tanulást

a szeptemberi webinárium margójára

2020. szeptember 21. - mesemesejatek

e39681ad19821b91e1d7e326280a1e3b.jpgDrámajáték és komplexitás 

 

címke: komplexitás, óvoda, drámapedagógia, drámajáték
szerző: Fehér Éva

 

(folytatásos cikk)

 

  

A komplex szó szótári jelentése köznapi értelmezés szerint azt jelenti, hogy összetett, amely általában több különnemű tényezőből sokrétű kapcsolódásokkal tevődik össze.A tudományos szövegkörnyezetben a komplex, vagyis összetett (módszer, eljárás) az, amely a különféle tudományágak, gyakorlati munkaterületek módszereit és elért eredményeit együttesen alkalmazza.

Ez a kifejezés a pedagógiába több évtizede lopta be magát, és tette ezzel életszerűvé a világ megismerésének lehetőségét. A komplexitás egyre nagyobb teret és értelmet kapott az oktatásban is. Örömmel fogadta ezt a tanítási szemléletet a pedagógia, mert végre több szemszögből megközelítve lehetett dolgokat, jelenségeket megvilágítani, tanítani. Az ismeret a fejünkben nem külön álló blokkokban vagy dobozokban létező tények összessége, hanem olyan információk egyvelege, amelyben minden mindennel összefügg, illetve olyan folyamatosan változó végeredmény, amely több tényező együttese által alakul ki. 

Az 1990-es évek után a módszertani tömbösítés megszűnésével, valamint a központi nevelési tervektől függetlenné vált pedagógiai programok működésével új fejezet kezdődött az óvodákban is. A foglalkozások sokrétűsége fokozatosan oldotta fel a keretes nézőpontokat. Így kapott teret az óvoda falain belül a drámapedagógia és annak jó néhány játékformája, amely már nemcsak egy-egy drámajáték lejátszását, és a mesék dramatizált előadását jelentette csupán, hanem a „mintha birodalom” megteremtésének egyéb lehetőségét is.

 

Mitől mondható komplexnek egy tevékenység?

A szakirodalmak és az elmúlt évek pedagógiai tapasztalatai azt a következtetést engedik megfogalmazni, hogy a kettő vagy annál több tevékenységterület módszereinek vagy témáinak együttes használata lehetővé teszi az összetettséget (a komplexitást) egy-egy foglalkozás, kezdeményezés vagy tevékenység kapcsán. Az egyik kulcs a területek részvételének aránya, a másik az összefűzés módjában van. Vagyis, hogy melyik terület mennyire lesz domináns, és ahhoz mekkora mértékben és hogyan emeljük hozzá az egyéb tevékenységterületeket.

Vegyünk egy egyszerű példát. Két terület összekapcsolásakor lehet az egyik a fő tevékenység, amelybe kisebb vagy nagyobb mértékben illesztjük bele a másik tevékenység módszereit, ötleteit, technikáit. De lehet a részvételi arány 50-50 százalék is. Ilyenkor az összefésülés módja segít leginkább abban, hogy a sokrétűség megmutatkozzon. Több tevékenység esetén ezek az arányok oktatási és nevelési céltól függően alakulnak és változnak.

Elmondható, hogy a módszertani választék mára igen nagy. Sokszor azért nehéz választania a pedagógus kollégáknak módszeregyüttest, mert egyik is, a másik is jónak mutatkozik.

Azzal, hogy a továbbiakban és egy webinárium keretén belül (2020. szeptember 26-án) bemutatjuk a drámajáték adta komplex lehetőségeket az óvodai tevékenységekbe ágyazva, olyan irányt villantunk fel, amelyről a használat közben derül ki igazán, hogy milyen természetes a drámamunka jelenléte a mindennapokban.

 

Hogyan valósítható meg a komplex gondolkodásmód a drámapedagógia eszközeivel?

A fenti kifejtések fényében járják körbe ezt a kérdést azok a drámapedagógus óvónők, akik 2020. szeptember 26-án a Komplexitás az óvodában drámajátékkal című szakmai program keretén belül elmondják, hogy ők a drámapedagógia által milyen megoldásokat választottak az egyes óvodai tevékenységek összefűzésre. Konkrét foglalkozások keretén belül mutatják be, hogy milyen drámajátékot hogyan használtak fel a színesítés, a magyarázat, a tudatosítás érdekében.

A drámapedagógia játékformái alkalmasak arra, hogy a 3-7 vagy a 7-10 éves gyerekek körében az új ismereteket könnyen befogadhatóvá tegyük, a meglevő ismeretet pedig a tapasztalatszerzésnek köszönhetően hamar tudás szintre emeljük.

Segít ebben az összefűzött drámajátékokba illeszkedő mozgás vagy a külső világ tevékeny megismerése. Lehetőségeket rejt a szerepjátékkal és keretjátékkal fűszerezett ének-zenei tevékenység vagy matematika. Nem hiányozhat az alkalmazott drámajáték sem, hiszen a drámás szabályjátékok hozzáigazítása adott tevékenységhez önmagában hordozza az adaptálást.

A drámás játékformák, vagyis a drámajátékos körülmények kiválasztásának módja függ a témától, a kiválasztott pedagógiai céltól, a csoport már meglevő tudásszintjétől és a drámajátékokban való jártasságától is. Ezen kívül még sok tényező játszik abban közre, hogy milyen drámás metodikát választunk – erről szól a cikk későbbi folytatása, amely összefoglalja a komplexitásban gondolkodó drámajátékos lehetőségeket az óvodában.

(A témát 2020. szeptember 29-én folytatjuk.)

 

  Komplexitás az óvodában drámajátékkal

online szeminárium pedagógus hallgatók, pályakezdők és gyakorló pedagógusok részére 

komplexitas_webinarium.jpg

<<<< bővebben >>>>

 

A bejegyzés trackback címe:

https://mesemesejatek.blog.hu/api/trackback/id/tr5316209034

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása