Dramatikus interaktív mesélés és történetmondás

Mese, mese, játék!

Mese, mese, játék!

MESE és JÁTÉK interjúsorozat - 2. rész

2019. július 12. - mesemesejatek

inrejusorozat_kep_2_tyni.jpg

MESE és JÁTÉK

interjúsorozat a szakmai előadókkal

25586749_1798224286914746_2645408526033703273_o.jpg

Ferenczyné Kerekes Edit

Fehér Éva
Kedves Edit, a bemutatkozásodban leírtad, hogy jelenleg egy magánóvoda vezetője vagy. Melyik óvoda ez? Megtennéd, hogy egy kicsit beszélsz róla nekünk?

Ferenczyné Kerekes Edit
Az Angyalkert Magán Óvoda csodálatosan felújított, műemlék jellegű épületben, tornaszobával, só szobával hatodik éve működő intézmény. 5 gyermekkel nyitott, most már három csoportban 48 gyermek veszi igénybe az óvodai ellátást, csoportonként 14-16 fővel.
Pedagógiai programunk alapja a mese. E köré szerveződik a tanulás- tudásátadás folyamata, módszere a mese- projekt. Magasan kvalifikált, szakvizsgázott óvodapedagógusok biztosítják a minőségi munkát.

Fehér Éva
Nagyon sok területen dolgozol, és sok dologgal foglalkozol. Mi az ezek közül, ami igazán közel áll Hozzád?

Ferenczyné Kerekes Edit
Minden! J Legkedvesebb számomra a szervezetfejlesztés és mérés-értékelés, e területeken országos szaktanácsadó vagyok, nagy örömmel támogatom vezető kollégáimat és a minősítésre készülő óvodapedagógusokat is! Részt veszek a felnőttképzésben. Az ott alakuló kapcsolatok, ismeretségek sok energiával töltenek. Innovátor mesterpedagógusként mindig azt keresem, hogyan könnyíthetem kollégáim adminisztrációs terheit, mindennapjait, hogyan lehetünk hatékonyabbak, együttműködők és önfejlesztők.

Fehér Éva
Említetted a mese-projekt programot. Amikor én magam találkoztam ezzel évekkel ezelőtt, rendkívül újszerű megközelítése volt ez a tervezésnek, részemről pedig lenyűgöző az anyanyelv-pedagógiában. Azóta néhányan már megismerték a programot, van ahol témahétre zsugorodott, de használják. Bemutatnád röviden ezt az ütemterv készítési technikát? Mi hozta az ötletét Neked?

Ferenczyné Kerekes Edit
10 évig tanítottam óraadóként a pedagógusképző karon anyanyelv módszertant, ezen belül többek között a mesét, verset. Amikor 2001- ben vezető lettem a Comenius 2000 minőségbiztosítási program tette nyilvánvalóvá számomra, hogy egy olyan rendszerszemléletű Pedagógiai programot kell alkotni, ami segíti az óvónők mindennapi tervező – nevelő – fejlesztő munkáját. Felmerült a kérdés, mi legyen a központi téma? A nevelőtestülettel együtt döntöttünk a mese mellett, hiszen mi is állhat közelebb az óvodás korú gyermekhez, mint a mese! Már akkor a projekt módszerben gondolkodtunk. Két éves belső képzés volt a fele testületnek módszertanból, a másik felének kommunikációból, hiszen ez a módszer nagyfokú kooperációt igényel. Jó gyakorlatként több óvoda is megvásárolta, pl.: Baja, Algyő. A nagyszerűsége abban rejlik a gyermek szempontjából, hogy követi a gyermeki megismerés pszichikus útját, vagyis a konkréttól halad az általános felé, a pedagógusok szempontjából pedig, hogy minden Pedagógiai programhoz adaptálható, nincs külön eszköz és képzési igénye. A tervezési szinteket az előadásomban fogom bemutatni.

Fehér Éva
Drámapedagógiával mióta foglalkozol és hogyan próbáltad meg óvónőként, illetve próbálod vezetőként beilleszteni a csoportod, óvodád életébe?

Ferenczyné Kerekes Edit
Már kezdő óvónőként is vonzott a drámapedagógia spontaneitása, kreativitása és tudatossága. 30-40 mese forgatókönyvet, dramaturgiát írtam gyerekek, felnőtteknek egyaránt. Mese előadásokat szerveztünk az óvodákban ahol dolgoztam, szülők- gyerekek számára. A mese projekt módszere természetes eszközévé vált a drámapedagógia, kollégáimat is ösztönöztem arra, hogy szakvizsgás képzésre jelentkezzenek. Jelenleg is van drámapedagógusunk, aki belső tudásátadással képzi a testület többi tagját munkaközösség keretében.

Fehér Éva
Ha jól értesültem, akkor mesterpedagógusi minősítésedre készülsz a következő nevelési évben. Melyik oldaladdal közelíted meg a teljesítéseket? Mit jelent Neked a mesterpedagógussá válás?

Ferenczyné Kerekes Edit
Innovátor mester vagyok, mindig rálátok azokra a fehér foltokra, ahol még van tenni való! Innovációimat a szervezetfejlesztésben és az óvodai nevelésben kamatoztatom. Több óvoda vezetőjével tartok szakmai kapcsolatot a megyében és megyén kívül is, mint szaktanácsadó, így az innovációk ezen az intézmények szervezeti kultúráját is gazdagítják. Fontosnak tartom a horizontális kapcsolatok építését. Egy pilot programban kaptam lehetőséget eddigi munkáim alapján a mester címre, hivatalossá vált általa, amit csinálok, teszem, mert szeretem!

Fehér Éva
Amikor pályakezdő óvónőkkel dolgozol milyen szakmai tanácsokat szoktál nekik adni? Mik az elvárásaid vezetőként?

Ferenczyné Kerekes Edit
Mindig mentort kap nálam a pályakezdő! Fontos, hogy a szakmai-, módszertani segítség mellett a szervezeti kultúrát is el tudják sajátítani. A mentor mindig másik csoportban dolgozó kolléga, hogy ezzel is segítsük a belső kapcsolatok alakulását, fejlődését. Gyakori ellenőrzés, reflektálás, szakmai beszélgetéssel segítem a mentor és a pályakezdő munkáját. Alapelvünk, hogy olyan közegben dolgozzunk, ahol szabad hibázni! Ebből tudunk tanulni, fejlődni! Elvárásom az aktivitás, kommunikáció és kooperáció!

Fehér Éva
Ha oktatáspolitikai vagy intézményszerkezeti változásokkal kapcsolatban megkérdeznék a véleményedet, Te mit javasolnál, milyen dolgok alakításával lehetne még családközpontúbbá, meseközpontúbbá tenni az óvodákat?

Ferenczyné Kerekes Edit
Elsősorban a nevelőtestületek képzését támogatnám! Sokan vannak a kiégés határán, régi sztereotípiák működnek egy megváltozott világban! Kommunikáció, önismeret és önértékelés, konfliktuskezelés- ez mind fontos lenne a pedagógusok mentális egészségének megőrzéséhez. Aki elégedett, az tud szeretettel fordulni a másik felé! A meseközpontúság szerintem él az óvodákban. Talán arra biztatnám a kollégákat, hogy ne siessenek annyira, nem kell minden héten, kéthetente új mese! Hagyni kell a gyereknek IDŐT, hogy beépüljön, beérjen mindaz, amit hallott, és csodákra lesz képes!

Fehér Éva
Utolsó kérdésként engedd meg nekem, hogy azt a kérdést tegyem fel, amit minden előadónak fel fogok tenni az interjúkban. Ha kimondom a két szót, mese és játék, mi minden jut eszedbe?

Ferenczyné Kerekes Edit
Az óvodáskorú gyermek legfőbb és legfontosabb tevékenysége, amelybe leginkább fejlődik a személyisége!

 

Köszönöm a beszélgetést Edit,
kívánok Neked a terveidhez jó felkészülést,  a nyárra jó pihenést, és szakmai élményekben gazdag új évet!
De előtte még találkozunk augusztus 23-án egy kis mesére és egy kis játékra itt, Kecskeméten!

Addig is, a mese legyen Veled!

 

mese_es_jatek_reszletes_programplakat_eleje_teteje.jpg

 

regisztralok_gomb.jpg

Iratkozz fel a MESE és JÁTÉK olvasói hírlevelére ITT,

hogy az elsők között juthass hozzá a legújabb információkhoz! 

A bejegyzés trackback címe:

https://mesemesejatek.blog.hu/api/trackback/id/tr7114940346

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása