Dramatikus interaktív mesélés és történetmondás

Mese, mese, játék!

Mese, mese, játék!

MESE és JÁTÉK interjúsorozat - 1. rész

2019. július 01. - mesemesejatek

inrejusorozat_kep_1_tyni.jpg

MESE és JÁTÉK

interjúsorozat a szakmai nap előadóival

298190_150993058331107_462179677_n.jpg

Kunné Darók Anikó

Fehér Éva
Anikó, a MESE és JÁTÉK szakmai nap rendezvényi bemutatkozásban említetted, hogy a napodat főállásban óvodában töltöd. Melyik óvoda ez? Megtennéd, hogy egy kicsit bemutatod nekünk?

Kunné Darók Anikó
Jászberényben, 2012-ben adták át a 21. század szinte minden követelményének megfelelő, önkormányzati fenntartású intézményt. Az épületbe belépve, kiált magáért az egészséges életmódra való nevelés, a mozgás. (nagy tornaterem, só szoba, gumi focipálya, vízhez szoktató medence, dombocskákkal tarkított, nagy udvar, teraszok fent, lent…) Ez volt a „hardver”. Még a tervezés fázisában felkértek engem szakmai vezetőnek és szabad volt a pálya az intézmény dolgozóinak. Hozzám kötődött a drámajáték és így olyan pedagógusok verbuválódtak össze, akik ebben a környezetben hasonló pedagógiai „szoftvereket” hoztak. Természetesen a csapat nagy részével, már előtte is dolgoztam együtt, vagy egy óvodában, vagy egy bábcsoportban, vagy barátság kötött össze bennünket. Könnyen ment az együtt gondolkodás. 8 csoportos tagintézmény vagyunk. Már évek óta gyakorló óvodaként is működünk.
Jó gyakorlatok, pályázati projektek… szóval van mit csinálnunk. De ami számomra a legfontosabb, hogy a napi pedagógiai munkáról, még nem kellett lemondanom. Vezetőim tudják, hogy jó katalizátor vagyok, de rossz adminisztrátor.


Fehér Éva
Azt mondod, drámás profilú óvoda vagytok. Hogyan zajlik egy ilyen óvodában a szakmai élet? Hogyan zajlik egy nap (most a napirendtől függetlenül), milyen egy csoportünnep vagy óvodai program?

Kunné Darók Anikó
Először is az előbb említett együttgondolkodás, a hasonló attitűd, a gyermekközpontúság, ami meghatározó. Majd erre épül egy tudatos közös tervezés, és olyan munkamegosztás, egymás támogatása-légkör, ami mindig előre mutat. Talán kijelenthetem, hogy én vagyok az „AHA”-kapitány, de a többiek szívesen eveznek egy olyan vízen, ahol nem csak a gyermek öröme számít, hanem a felnőttek közötti összhang is része a katarzisnak. Nem célunk a díszletekkel, fejdíszekkel szerepeltetős napi, vagy ünnepi mese. Célunk a napi mesében, új játékban, egy érdekes technikában való örömök kiélése. Vannak mélyen kidolgozott meséink csoport szinten, de vannak egy-egy korosztályt megszólító dramatikus tevékenységeink is. Ilyenkor a 8 csoportból az adott fejlettségi szintű gyermekeket hívjuk a tornaterembe mese-játékra, vagy dramatikus játszóházba. Ehhez elengedhetetlen a közös heti tervezés. Azok a dalok, mondókák, táncok, eszközök, játékok, amiket a mesefeldolgozásnál használunk, megjelenik minden csoport ének-zene énekes játékok, gyermektánc, mese-vers, mozgás, rajzolás, festés, mintázás kézimunka tervében. Így amikor akár 50 gyermek együtt játszik, összeáll a kép a heti, két heti tevékenységláncból. Ünnepeink is erre a tematikára felépülő meglepetések a gyermekeink számára. Óvodásaink részesei, alkotói a folyamatnak, de a teljes kép a mese kontextusában áll össze. Természetesen e mellett itt vannak azok a drámafoglalkozások, amik problémára épülnek, itt vannak a szakértői játékaink. Ezekről külön fejezetet tudnék nyitni. Az óvodai színházi nevelési dráma is okozott szakmai élményeket. Örömömre két kollégám remek szakértői projekteket vitt már végig, amiért nagyon büszke vagyok rájuk. És akkor még nem beszéltünk azokról a drámajátékokról, amit a szülők gyermekeikkel élnek meg.  A Mese és Játék találkozásunkra épp egy ilyen játékkal készülök.

Fehér Éva
Rutinos drámás kollégákkal dolgozol? Milyen a csapat az óvodádban? Hogyan lehet bekerülni hozzátok óvónőként? Kell valamilyen plusz képzettség az alapdiplomán kívül?

Kunné Darók Anikó
Erre már szinte meg is adtam a választ. Önszántukból választották ezt a szakmai utat, van közöttük szakvizsgás, 120 órás végzettségű és van, akinek nincs sok kredit pontja e területen, de már annyi játékban vett részt, annyi tervet valósított meg, hogy mestere a módszernek. Természetesen nem vagyunk egyformák. Vannak főszereplő típusok, vannak állandó mellékszereplőink és lelkes előkészítő „munkásaink”. Milyen a csapat? Szív-pedagógusok, lélek-emberek.
 

Fehér Éva
Mikor kezdted a drámapedagógiát először megismerni, és kiktől tanultál az évek alatt?

Kunné Darók Anikó
A beavatást Kovács Andrásné, Rozika néni tette meg, több mint 20 éve. 3 év után azt mondta
„Neked ezt tanítani kell. Apád beléd rakott valami többletet, ezt nem sajátíthatod ki magadnak!”
Rengeteg játékot, technikát tanultam tőle, de ami legtöbb az a katarzis élmény, amivel elbűvölt. Azután itt van a nevelési dráma pontos értelmezése Kaposi Lacitól, Aileen Pennigton mutatta meg, hogy szólítsam meg az egészen kicsiket. A Színházi nevelési dráma a Marczibányi térhez kötődik. Nyári Arnold, Bethlenfalvi Ádám jutnak eszembe. A dramatikus játszóházat Kecskeméten a Gyermekek házában értettem meg és mutatott rá jó példákat Körömi Gábor is. A szakértői játék lényegét Dorothy Heathcote alapozta meg nálam. Ahogy egy filmre tekintek, abban benne van Achs Karcsi barátom, ahogy egy verset értelmezek abban ott van Török Laci, ahogy gyermekszínjátszásra gondolok ott van Rusz Csilla barátnőm. Ezek itt fent olyan nevek, hogy hirtelen bizonytalan vagyok abban, hogy hivatkozások nélkül leírhatom-e őket „csupán” szakmai elismerésem jeléül. És nem teljes a sor.
 

Fehér Éva
Neked, aki mostanra a drámás óvodapedagógia világában zászló és iránytű vagy, mi a profilod? Melyik területet emelnéd ki, amelyiket nagyon szereted csinálni és valóban kiéled vagy ki tudod élni a művészi-alkotói énekedet?

Kunné Darók Anikó
Talán túl sok mindent csinálok, valószínű, hogy szétforgácsolódom. A mentori munka, a módszertani oktatás a főiskolán sok időmet leköti. Szívemhez közel áll a bábjáték, amit szintén lehetne jobban, mélyebben értelmezni és nem csupán előadásokra készülni, határidőket betartani, bábkészítőkkel egyezkedni, forgatókönyvet írni, hanem úgy megmerülni benne. De akkor mi maradna a drámára, amit pedig valóban jó átadni, ebben vagyok a leghitelesebb, de nem ezzel foglalkozom a legtöbbet mostanság. Szeretem azt az állapotot, amikor képeket, akciókat látva lelki szemeim ellőtt, nem győzöm a két ujjas billentyűkezeléssel a vázlatírást. De mindennél többre tartom, az érintetlen csoportszobai életet. Amikor őszintén, egymást szeretve, csiklandozva, megfigyelve, nevetve, olykor meghatódva vagyok együtt a 3-7 éves gyerekekkel. Ha még egy sikeres drámafolyamatban is vagyunk, akkor igen- azt hiszem, ez győz.
 

Fehér Éva
Kezdő drámapedagógusoknak milyen tanácsot szoktál adni képzéseken, tanfolyamokon?

Kunné Darók Anikó
Hogy ne ijedjen meg tőlem. Ne ijedjen meg a lelkesedésemtől, az eszköztáramtól, a lomjaimtól. Csak annyit vigyen el belőle, amitől nem szakad le a szatyorkája füle. Lehet ezt lassabban, halkabban, kevesebb fényben is jól csinálni.
 

Fehér Éva
Említetted, hogy dolgozol a felsőoktatásban. Milyen területeken segíted a felnőtteket?

Kunné Darók Anikó
A nappalis hallgatóknak gyakorlati mentora vagyok. Módszertanokat tanítok nappalin, levelező tagozaton. Volt már ebben dráma, báb, vizuális nevelés, matematika. Ki is nevethetnél, de a matematika módszertan az egyik kedvencem. Rengetek játékot fedeztem fel a hallgatóimmal együtt. Drámát most itt Kecskeméten tanítok, de ami engem meghatározott hosszú ideje az a konferenciákon, szakmai képzéseken való tréning, vagy bemutató foglalkozás vezetés.
 

Fehér Éva
Utolsó kérdésként engedd meg nekem, hogy azt a kérdést tegyem fel, amit minden előadónak fel fogok tenni az interjúkban. Ha kimondom a két szót, mese és játék, mi minden jut eszedbe?

Kunné Darók Anikó
történetek, szerepek, tárgyak, szimbólumok, hangok, csendek, kiáltások, sóhajok, állóképek, suhanások, árnyak, kacagás, könny, aktivitás, élmény
 

Köszönöm a beszélgetést Anikó,
kívánok jó pihenést a nyárra, és szakmai élményekben gazdag új évet Neked!
De előtte még találkozunk augusztus 23-án egy kis mesére és egy kis játékra itt, Kecskeméten!

Addig is, a mese legyen Veled!

mese_es_jatek_reszletes_programplakat_eleje_teteje.jpg

 

regisztralok_gomb.jpg

Iratkozz fel a MESE és JÁTÉK olvasói hírlevelére ITT,

hogy az elsők között juthass hozzá a legújabb információkhoz! 

A bejegyzés trackback címe:

https://mesemesejatek.blog.hu/api/trackback/id/tr3514918964

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása