Dramatikus interaktív mesélés és történetmondás

Mese, mese, játék!

Mese, mese, játék!

Meseműhelyben jártam, mesét és játékot találtam…

2020. március 09. - mesemesejatek

7e25d2d4fce22bb2f0cf3a7cf35ae1a6.jpg

Meseműhelyben jártam, mesét és játékot találtam

 

címke: mese-játék, óvoda, drámapedagógia, dramatikusság,
szerző: Fehérné Bodó Anikó
 
 

 

 

Hogyan kerültem a Kacor király workshopra? Részt vettem 2019. augusztus 23-án a Mese Mese Játék által szervezett óvodapedagógusoknak szóló MESE és JÁTÉK szakmai napon , ahol játszottunk, mese-játékot alkottunk és okosodtunk. Mindemellett ismerkedtünk, beszélgettünk és a házigazda még meg is ajándékozott bennünket. Ekkor nyertem egy lehetőséget, hogy részt vehetek a következő workshop-on. Ez volt a Kacor király (magyar népmese) interaktív mesélése, októberben.

Kíváncsian vártam ezt a napot. Bár tudtam, hogy jó helyre jövök, mert nem az első workshopjuk , amin részt vettem. Mikor odaértem az Angyalkert Magán Óvoda elé, már többen voltak, akik szintén erre a programja érkeztek.

A napot egy ismerkedős játékkal kezdtük, hogy oldódjon a hangulat és megtudjuk, kit hogy hívnak. Szatmáriné Márton Tímea mesélését már többször hallottam. Hihetetlen… olyan átéléssel mesél… csak úgy viszi magával a hallgatóságot. Ő mondott mesét ezen a napon is. Kétszer is. Először a dramatikus interaktív mesélés alaptechnikáinak segítségével mesélte el a Kacor király című népmesét. Természetesen a workshop részt vevői voltak a mese szereplői. Ha volt olyan, aki esetleg nem ismerte volna a mesét, ő is teljes beleéléssel tudta magára venni a szerepet, amit a felajánlás után egy kellék segítségével megkapott. Én úgy láttam a többieken is, hogy nagyon jól érezték magukat a mesében. Akár szereplőként, akár hallgatóként.

aaa.jpg

A Kacor király workshop dramatikus interaktív mese-játéka [1]

 

Érkezéskor kaptunk egy munkafüzetet, melyben benne volt a dramatikus interaktív mesélés forgatókönyve, amit otthon mindenki ki is próbálhatott, akár a saját gyermekeivel is. Teljesen kész anyagot kaptunk. Érdemes ezt az élményt is megélni, tudom ajánlani. A kézbe kapott munkafüzet, természetesen, tartalmazta a szereplőket, a kelléklistát, a drámamódokat is. 

Fehér Éva és a munkafüzet vezetésével beszélgettünk az átélt meséről és annak módszertani hátteréről. Egészen onnan, hogy milyen különbségek vannak az interaktív és a dramatikus interaktív mesélés között, eljutottunk a technikai témákig - hogyan léptet szerepbe, milyen eszközöket használ, milyen aktív és passzív szerepek lehetnek, a közös játékokról, dalokról, mondókákról, a mesélőről a szerepek felajánlásáról, az előmesélésről. Egy jó kis beszélgetés alakult ki. Bátran feltehettük kérdéseinket, mert „rossz kérdés nincs”.

Később még egy formában részt vehettünk a Kacor király mesében. Másodszorra ugyanúgy dramatikus interaktív mesélést láttunk, csak különböző drámamódokkal kiegészítve. Timi vezette fel a mesét játékkal, melyben mindenki részt vett. Természetesen ennek is szerepe volt utána a mese-játékban, merthogy semmi nem történik véletlenül. Megtapasztalhattunk, hogy egy mesét hogyan mesélhetünk el változatosan úgy, hogy mindenki részt vegyen benne. Nem olyan sok idő telet el a két mese között és mégis élveztük. Egészen más volt a két mesélés. Megint csak mindenki részt vett a mesében úgy, hogy jól érezte magát.

A mese után összehasonlítottuk a kétféle mesélést. Megbeszéltük, hogy egyik vagy másik módot milyen csoportnak ajánlják a szakmai vezetők. A sok hogyan és miért között kérdés volt a szöveg, mese kiválasztásának szempontja, a kiválasztott szöveg átalakításának módja is. És erre is mind választ kaptunk.

Emellett Éva és Timi megosztották velünk tapasztalataikat, melyeket az elmúlt évek során a mesélések kapcsán gyűjtöttek, ismert és teljesen ismeretlen csoportok esetében. Apró praktikákat az „erős egyéniségű” gyermekek esetére is javasoltak.

Egy egész délelőttöt tölthettem ott. Sok hasznos és használható kinccsel a tarsolyomban térhettem haza. Van még mit tanulnom, de már van bátorságom kipróbálni a dramatikus  interaktív mesélést. Élmény. A gyerekeknek is és nekem is.

Jó szívvel ajánlom mindenkinek!

[1] A beillesztett kép saját készítésű, amelynek közléséhez a jelenlevők beleegyezésüket adták. 

 

Ha érdekesnek találtad az élménybeszámolót, akkor ajánld tovább ismerőseidnek a Mese Mese Játék tavaszi programját Te is!

Ha szeretnél részt venni a tavaszi műhelymunkában,  
akkor jelentkezz a március 14-i workshopra

jancsi_es_juliska_uj_idopont_tiny.jpg

a részletekről bővebben

Regisztráció

KAPCSOLÓDIK:

♣ Részletek a Kacor király című mese bemutatását segítő módszerről...

 

 ♣ A módszert bemutató könyv a Mese, mese, játék honlapon keresztül érhető el. Kattints ide!

♣ Itt a dramatikus interaktív módszert bemutató könyv 2. része is. Kattints ide!

 

Gyere, és ismerd meg a Mese Mese Játék szakmai programjait!       feliratkozás a hírlevélre

 

A bejegyzés trackback címe:

https://mesemesejatek.blog.hu/api/trackback/id/tr1415512400

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása